Recensie kinderboek: Lena is in de war – Margreet Krottje

Lena is in de war, een kinderboek over seksueel misbruik

Margreet Krottje is de auteur van ‘Een ademloos leven’, een prachtig boekwerkje dat getuigt van inzicht in en empathie voor de overlevers van seksueel misbruik. Als ervaren therapeute weet Margreet te benoemen wat er allemaal mis kan gaan in het leven als gevolg van seksueel misbruik. In het boek ‘Lena is in de war’ doet zij dit in gemakkelijke taal, die ook een kind van een jaar of tien kan snappen.

Een kinderboek dat hard nodig is

Door het lezen van een goed kinderboek leert een kind iets over hoe de wereld in elkaar zit. Daar dienen kinderboeken voor: het bespreekbaar maken van thema’s waar kinderen het moeilijk mee hebben en seksueel misbruik is zeker zo’n thema. In het boekje van Margreet loopt het gelukkig goed af. Helaas is de praktijk vaak weerbarstiger, maar als dit boekje kinderen kan inspireren om te gaan praten over waar ze zo van in de war raken, dan is dat zeker winst in de richting van preventie.

De inhoud van het kinderboek

Lena woont eerst alleen met haar moeder, maar haar moeder besteed niet veel aandacht aan haar. Als haar moeder verliefd wordt, dan lijkt het eerst allemaal veel erger te worden. Maar de vriend van mama is aardig en dan lijkt het allemaal leuk en spannend. Tot hij Lena aanraakt op een manier die haar in de war brengt. Doordat ze geschrokken is en er niet goed over kan praten, raakt Lena eigenlijk steeds meer zichzelf kwijt. De kinderen op school vinden haar daardoor maar stom en ze durft ook een heleboel dingen niet meer die ze eerst nog wel leuk vond. Ze is er onzeker van geworden en wat teruggetrokken.

Eén van de mogelijke reacties bij seksueel misbruik

Natuurlijk is onzeker worden en je terugtrekken maar één van de manieren waarop een kind kan reageren op seksueel misbruik. Sommige kinderen worden juist heel opstandig en soms gaan ze zich ook op andere kinderen afreageren. Maar verlegen worden en terugvallen in wat angstig gedrag is, zeker bij jongere kinderen, wel een teken dat er iets niet helemaal pluis is. De mensen om Lena heen hebben dan ook wel in de gaten dat er iets niet goed gaat met Lena. Maar omdat Lena zich schaamt, durft ze het eerst helemaal niet te vertellen, ook niet als de volwassenen het haar vragen.

Lena vertelt waar ze zo van in de war is

Uiteindelijk vertelt ze het eerst aan de huisarts, waar haar moeder haar mee naar toe neemt als ze ziek is. Die gelooft haar en gaat in gesprek met Lena’s moeder en maakt een einde aan het misbruik. De vriend van haar moeder ziet ze nooit meer terug en Lena krijgt weer contact met de kinderen in haar klas door een adequate interventie van de juf.

Een mooi kinderboek dat hoop biedt

Lena is in de war is een hoopgevend boek, wat in de boekenkast van elke ouder niet zou mogen ontbreken. Door dit kinderboek zelf te lezen en het aan je kind voor te lezen, kun je in gesprek komen over seksueel misbruik en hoe dat werkt. Hoe inpalmen werkt en waarom het nooit de schuld is van het kind als er zoiets gebeurt. Het kinderboek geeft een goede indruk van wat er gebeurt en hoe mensen zouden moeten reageren op seksueel misbruik wanneer het aan het licht komt. Hopelijk draagt het boek er aan bij, dat het in de praktijk er ook vaker zo aan toe zal gaan.

Koop hier Lena is in de war

Eén gedachte over “Recensie kinderboek: Lena is in de war – Margreet Krottje

1. Wat fijn dat je zo goede recensies schrijft over deze kinderboekjes, ben ze allemaal aan het lezen en verder aan het opzoeken. En morgen ga ik naar de bib waar ik ze hopelijk allemaal kan vinden en ze doorspitten op zoek naar inspiratie voor mijn nieuwe voorstelling over seksueel misbruik, voor kinderen.