Recensie ‘Leven met een monster’ van Pleun Donders

leven met een monster van Pleun DondersHet boek ‘Leven met een monster’ vertelt het autobiografische verhaal van Pleun Donders, zowel van wat haar is overkomen in haar jeugd, als van wat zij vervolgens aan stappen ondernam om hiervan te helen. Haar zoektocht leidde haar langs een therapeut die haar opnieuw seksueel misbruikte.

Het verhaal over het seksueel misbruik

In korte stukjes beschrijft Pleun Donders wat er is gebeurd. Feiten, losjes op een rij gezet met weinig van de verbinding tussen de stukjes, alsof ze van een afstandje kijkt naar wat er is gebeurd. Dat verandert als zij gaat vertellen over het misbruik door een hulpverlener. Hoewel ze ook daar het verhaal in kleine stukjes vertelt komt er meer vaart in.

De rechtszaak tegen de hulpverlener

Wat Pleun Donders mooi doet, is haar overwegingen delen over haar redenen om aangifte te doen. Dat brengt herkenbaar in beeld hoe haar bewustwording is gegaan over het feit dat wat er gebeurde daadwerkelijk seksueel misbruik is geweest. Tegen de tijd dat de veroordeling daar is, ben ik als lezer, net als zij, verontwaardigd over de uitspraak van de rechter dat haar ‘vriendschap met de dader’ als verzachtende omstandigheid geldt. Juist die vriendschap is waar deze man misbruik van heeft gemaakt!

Pleun Donders in ‘De Monitor’

Pleun Donders kwam met haar verhaal over de therapeut ook naar buiten in het programma ‘De Monitor’.

Het monster in het boek

Wanneer je begint te lezen neem je als vanzelfsprekend aan dat de dader, het monster is waar het boek naar vernoemd is. Maar er zijn meerdere daders in het boek. Ergens halverwege komt het inzicht: Het monster is de verinnerlijkte versie van de daders. De overtuigingen die haar leven tot dan toe bepaald hebben, zijn de monsters waar zij mee worstelt.

Voor wie is dit boek geschikt?

Je moet best een beetje stevig in je schoenen staan om dit boek te lezen. Tenslotte gaat ze best uitgebreid in op wat er is gebeurd. Verder is het echt een aanrader voor iedereen die zich door een hulpverlener misbruikt voelt: Ze vertelt helder en vanuit haar eigen beleving, wat er is gebeurd en hoe daarin overdracht en tegenoverdracht een rol hebben gespeeld. Ze maakt helder wat de rol en verantwoordelijkheid daarin is van de hulpverlener.

Te koop hier of via het boekwinkeltje

Het boek van Pleun Donders is te koop via het boekwinkeltje voor € 16,95 plus € 2,50 verzendkosten.

Of bestel het meteen hier